Evenemang på Uppsala Hantverksförening

Årsmöte
apr.

Årsmöte

Styrelsen för Uppsala Fabriks- och Hantverksförening hälsar dig välkommen till föreningens 177:e årsmöte onsdagen den 17 april 2024, kl. 18.30 på Slottsbiografen, Nedre Slottsgatan, Uppsala.

Träffa textilkonstnären Katariina Flensburg
apr.

Träffa textilkonstnären Katariina Flensburg

Vi bjuder in dig till att dyka djupare in i hantverkets värld. Kvällen, den 27 april, 18.00-, är sista delen, i ett tre delat seminarium vid namn Handens Verk. Som belyser det vackra i hantverk och det unika skapandet som sker när vi arbetar med våra händer.

Den avslutande talaren, textilkonstnären Katriina Flensburg kommer att berätta om sina verk som kommer ur den rika traditionen av quiltning som hon utför i högt driven teknik. Materialen är i sig själva konstverk, som hon utformar i stort format.

Seminariumet är öppet för medlemmar och icke-medlemmar. Fri entré och mingel efteråt med möjlighet till tilltugg och dryck erbjuds.

Träffa glasblåsar-mästarna Mikael och Stefan Erlandsson

Träffa glasblåsar-mästarna Mikael och Stefan Erlandsson

Träffa glasblåsarmästarna och bröderna Mikael och Stefan Erlandsson om bakgrunden och träningen i Glasrikets Småland, och glashyttan de bedriver idag vid Ulva Kvarn. Här blåses vackert bruksglas och experimentellt konstglas, mycket för export.

Träffa svärdsmeden Peter Johnsson

Träffa svärdsmeden Peter Johnsson

Svärdsmeden Peter Johnsson besöker Slottsbiografen den 2 mars, för att prata om hantverket, karriären och sitt konstnärskap.

Barnens Julfest
jan.

Barnens Julfest

Välkommen till Barnjulfest!

Lördagen den 14 januari 2023

Kl. 14:00 till 16:00

På programmet:

 Trolleri

 Tombola

 Dans runt granen

 Tomten kommer med överraskning

Fika för vuxna till självkostnadspris 20 kr. Betala med Swish. För barnen är allt utom lotteriet (Pris per lott 10 kr) gratis.

Anmälan senast 10 januari per mejl bokning@uppsalahantverksforening.se

Välkomma!