#5. Pontus Hittenkofer, keramiker

“Det är så lyxigt att få jobba med något som är kreativt. Jag är tacksam att jag kan bidra till världen med det som jag känner att jag är bra på.”

Fakta Pontus Hittenkofer
Född: 1983 i Växjö
Bor:  Örbyhus
Yrke:  Keramiker sen 2021
Utbildning:  Lärlingsprogram (2 år)
Gesällbrev i krukmakeri

Hemsida
Instagram Borstfabriken

Vad jobbar du med, Pontus?
Jag jobbar som keramiker. Jag drejar mycket bruksgods som till exempel koppar och tekannor i stengodslera. Jag gör också en hel del handbyggt konstgods och just nu är minivaser intressant. Dessa drejar jag i porslin och dekorerar med akvarell och oxider.

Hur kommer det sig att du valde ditt yrke?
Det är en ren slump. Jag tyckte att keramik och grafik var jätteroligt i gymnasiet och hade bra betyg i det, men började sedan jobba på förskola. Jag har alltid målat mycket på fritiden, vilket jag har stor nytta av nu i keramiken.

När jag satte mig vid drejskivan första gången kände jag direkt att det var min grej. Det var så lätt att komma in i materialet. Jag är helt självlärd från grunden och hittade sen för tre år en lärlingsplats hos en keramiker.

Vad är det bästa med ditt jobb?
Det är så lyxigt att få jobba med något som är kreativt. Att ha möjlighet att själv styra sin tid och arbetsprocessen. Det finns många typer av jobb och jag är tacksam att jag kan bidra till världen med det som jag känner att jag är bra på.

Var hittar du din inspiration?
Jag inspireras mycket av god komfort och vill att det jag skapar ska bidra till den. Kaffekoppen ska vara lätt och handtaget kännas skönt.

Jag utgår ofta från något jag själv tänker vore bra att ha och skissar sen på mönster, motiv och form. Om jag har idétorka vid drejskivan kan jag komma igång genom att göra en tidigare produkt igen.

Har du något råd till den som vill bli keramiker?
Börja med en kurs eller bara köp hem ett paket lera. Det kostar inte mycket och all lera behöver inte brännas i ugn. Eller prova att hyra in dig på en verkstadsplats och dreja där.

‘Att börja med keramik är som att få en paus från allt annat. Det är ett bra sätt att vara kreativ utan att behöva vara kreativ. Det blir dekorativt av sig själv om du håller på och du kan sätta upp egna mål för det du gör.

Utmaningar med jobbet?
En stor utmaning är att hitta vinst ur sin produktion. Så mycket inom företagande är fokuserat på vinstmarginal, att företaget ska växa och att mer ska produceras.

Så det gäller att hitta vägar för att livnära sig på sitt hantverk. Just nu brinner jag för Borstfabriken som jag håller på att att starta upp i Tierp. Där har vi en stor vintagebutik och framöver kommer fokus att vara på keramik och att tillverka och sälja bruksgods. Där kommer jag också att jobba med konstprojekt och hålla kurser.

Vad önskar du borde göras för att förbättra hantverkarnas status i samhället?
Jag önskar att det fanns ett större fokus på att ta in och aktivt integrera hantverk i samhället. Vid nyproduktion satsas det på massproduktion och allt ska se väldigt nytt ut. Det är maskingjort och planhyvlat, men det finns så mycket mer att välja på. Att låta hantverkare jobba med offentliga projekt skulle förbättra möjligheten att överleva inom sitt yrke.

Foto och text: Lisbet Spörndly

Bli medlem!

Är du hantverkare? Ansök om att bli medlem i Uppsala Hantverksförening. Du blir en del av vårt växande nätverk, får erbjudanden om seminarier, event, fester, utställlningar och andra aktiviteter.