#1. Marie Johansson, florist

“Jag kan försvinna i timmar när jag får vara kreativ och skapa med blommor.”

Fakta Marie Johansson
Född: 1978 i Småland
Bor: Uppsala
Yrke: Florist sedan 2002
Utbildning: Floristutbildning (1 år) Himmelstalunds Komvux Norrköping

Hemsida Instagram

Vad jobbar du med, Marie?
Jag är florist och jobbar med blommor. Jag gör event, bröllop, begravningar och håller workshops. Jag skulle beskriva min stil som naturlig, lite vild och lekfullt lyxig. Jag använder mycket av det som finns i naturen, som coola grenar och vildblommor. Och jag plockar gärna in färg i min blomsterdesign.

Hur kommer det sig att du valde ditt yrke?
Jag har alltid älskat blommor, men tänkte först att det skulle vara svårt att jobba med det. Jag trodde heller aldrig att jag skulle bli egen företagare och funderade istället på att bli lärare. Men när jag var 22 år praktiserade jag hos en florist och kände att det var helt rätt för mig. Efter det sökte jag till en floristutbildning i Norrköping.

Vad är det bästa med ditt jobb?
Blommor alltid gör mig så glad! Jag kan försvinna i timmar när jag får vara kreativ och skapa med blommor. Jag blir så inspirerad och känner att det är då jag är som lyckligast. Jag blir alltid glad när jag jobbar.

Var hittar du din inspiration?
Framför allt i naturen och på resor. Jag har bott och arbetat i Australien i 13 år och bara att gå ut där gav mig inspiration. Där gjorde vi enorma bröllop med blomsterbudgetar på upp till fem miljoner kronor. Jag minns när en stor filmstjärna hyrde Sydney State Theatre och vi fyllde den med röda rosor. Men jag behöver inte resa långt, de svenska skogarna är också fantastiska.

Har du något råd till den som vill bli florist?
Var medveten att det inte är så glamoröst som många tror. Det är ofta långa timmar och hårt arbete, men fantastiskt såklart. Det är en god idé att skaffa sig en mentor. Var inte rädd att höra av dig till någon florist som du ser upp till.

Utmaningar med jobbet?
Det är svårt att hitta kunder när man är ny. Det gäller att känna folk för att få kontakter. Det är också en utmaning att många inte är beredda att spendera pengar på vad hantverket och konsten faktiskt kostar.

Vad önskar du helst för framtiden gällande jobb?
Att kunna kombinera jobb i Sverige med jobb i utlandet. Min dröm är även att få ge ut min egen blomsterbok! :)

Foto och text: Lisbet Spörndly

Bli medlem!