#3. Märta Bring, tapetserare

“Arbetet är väldigt varierande och det gillar jag. Jag gör hela tiden saker som jag inte har gjort förut.”

Fakta Marie Johansson
Född: 1963 i Uppsala
Bor: Uppsala
Yrke:  Tapetserare sedan 1995
Utbildning:  Tapetserarutbildning (3 år), Nässjö och Uddevalla
Gesällbrev och Mästarbrev

Vad jobbar du med?
Jag är tapetserarmästare och jobbar med stoppning och klädsel av möbler. Jag använder ofta traditionella naturmaterial som t ex hampa och linne, och jobbar bäst med gamla tekniker. Mina kunder är för det mesta privatpersoner, men jag gör också jobb till offentliga miljöer.

Hur kommer det sig att du valde ditt yrke?
Det var en ren slump skulle jag säga. Jag sydde tidigt mina egna kläder, men hade ingen kunskap om vare sig att sy eller rita mönster. Jag började på en textilutbildning och en dag kom det dit en tjej som gick tapetserarutbildning. Jag tyckte att det lät kul, men hade aldrig funderat på den tidigare.

Vad är det bästa med ditt jobb?
Det är väldigt varierande och det gillar jag. Jag vet aldrig vad kunder kommer att fråga om eller vilka jobb jag får. Jag gör hela tiden saker som jag inte har gjort förut. Visst finns det många stolar från samma tidsålder, men det är osannolikt att folk väljer samma tyg.

Det är heller inte så farligt om det blir fel. Hantverket går långsam och jag kan backa tillbaka om jag vill. Ibland gör jag om för att jag kommer jag på att jag vill göra på ett annorlunda sätt.

Jag har ofta elever och lärlingar och det blir många fina samtal när vi jobbar. Jag trivs på jobbet och har aldrig någonsin haft söndagsångest.

Var hittar du din inspiration?
Ingen aning, det har jag aldrig tänkt på! Jag är totalt ointresserad av mode och trender.  Mitt jobb är ett hantverk och lär mig hela tiden genom att göra det. Jag blir bara skickligare och säkrare genom mitt arbete.

Har du något råd till den som funderar på ditt yrke?
Då skulle jag tipsa om att gå en helg eller kvällskurs för att se om du tycker att det verkar roligt. Eller gå en kurs hos mig på Capellagården på Öland. Där har jag kurser på sommaren och många som gått den har sedan valt att sadla om till tapetserare.

Utmaningar med jobbet?
En utmaning är att arbetet kan innebära väldigt tunga lyft. Sen finns det också moment som är tråkiga och som jag inte är glad över att göra. Att göra samma sak flera gånger är ett nödvändigt ont.

Något som däremot är positivt med mitt jobb är att vi har ett jättefint samarbete kollegor emellan i Uppsala. Vi ses och käkar frukost ihop en gång i månaden. Det är fint att kunna bolla både jobb och andra funderingar med varandra.

Vad önskar du helst för framtiden gällande jobb?
Det är viktigt att det finns hantverksutbildningar och att de får pengar så de kan leva kvar.  Idag är medelåldern hög inom yrken som till exempel stuckatör eller kakelugnsmakare. Det gäller att få upp ögonen nu för det brinner i knutarna.

När jag gick i skolan började många yrkesutbildning direkt efter gymnasiet. Det var inget konstigt med det och de fick jobb direkt. Idag finns det fortfarande många hantverksutbildningar, men flera av dem har inga sökande.

Foto och text: Lisbet Spörndly

Bli medlem!