#2. Johan Ekström, snickare

“För mig är det meningsfullt att rädda och bevara möbler. De ska användas och tas om hand.”

Fakta Johan Ekström
Född: 1960 i Uppsala
Bor:  Uppsala
Yrke:  Konstsnickare och möbelkonservator sedan 1978
Utbildning: Snickeriutbildning (2 år), Centrala Verkstadskolan i Uppsala
Yrkeslärarexamen, Lärarhögskolan, Stockholm
Gesällbrev och Mästarbrev

Vad jobbar du med, Johan?
Jag är möbelkonservator och konstsnickare. Jag jobbar främst med antika möbler från 1600 till 1800-tal. Det kan handla om fästa löst sittande fanér, komplettering av saknade delar och justering av ytbehandlingar.

Jag hjälper även auktionsfirmor med texter till deras kataloger inför kvalitetsauktioner och håller en del föreläsningar.

Hur kommer det sig att du valde ditt yrke?
Det var rätt självklart för mig. Jag har alltid tyckt om att skapa i trä och var bra på slöjd i skolan. När jag slutade högstadiet valde jag en snickeriutbildning. Efter examen var jag anställd på ett snickeri i sju år och startade sen eget med en kompanjon.

Vad är det bästa med ditt jobb?
Att jag lärt känna så många kollegor i antikbranschen som blivit vänner. Genom åren har det blivit mycket resor till antikmässor och jobb utomlands vilket jag verkligen uppskattat.

För mig är det meningsfullt att rädda och bevara möbler. De ska användas och tas om hand. Till skillnad från dagens produktion så håller de möbler jag arbetar med hur länge som helst. Ur miljöhänseende är till exempel slottet en fantastiskt institution. Inredningen där visar på det bästa i en cirkulär ekonomi.

Var hittar du din inspiration?
Den får jag ofta i dialogen med branschkunniga människor. Vi kan hitta en signatur på en låda och bollar fram och tillbaka tills vi kommer fram till vems den är. Det är lite som att tillsammans lösa en spännande gåta.

Har du något råd till den som funderar på ditt yrke?
Om du vill arbeta med konservering måste du först ha en möbelsnickarutbildning.

Tyvärr är återväxten i yrket i det närmaste noll, trots att det idag är så stort fokus på återvinning.  Förut fanns en möbelkonservatorsutbildning på Malmstensskolan, men den har lagts ned. Det finns heller inte många platser där du är anställningsbar. När jag började fanns det flera verkstäder i Uppsala, men nu måste du starta eget vilket också gör det hela lite knepigt.

Utmaningar med jobbet?
En skillnad är att du arbetar med möbler som inte är dina egna och som du själv inte skapat från grunden, vilket en snickare ofta gör. Det kan vara svårt att på förhand förklara hur slutresultat kommer att bli. Du kan till exempel inte visa exakt hur en yta kommer se ut när den är klar. Här är det stor skillnad om kunden är en yrkes- eller privatperson.

Det kan också vara svårt att förklara när en möbel inte är värd att kosta på någon restaurering. Det är lätt att kunden blir besviken.

Ytterligare en utmaning är att modernt snickeri är väsenskilt från konstsnickeriet. Idag handlar det i mångt och mycket om att sköta maskiner och inte om själva hantverket. De äldre möblerna är helt hantverksmässigt gjorda från trädet i skogen till färdig byrå.

Vad borde göras för att förbättra hantverkarnas status i samhället?
Det finns en hantverksgrupp som lyckats höja sin status och det är kockarna! Jämfört med hur det var i slutet på sjuttiotalet så har den yrkeskåren nått ett bredare allmänt intresse. Jag tror på att jobba för att få massmedial uppmärksamhet även för andra typer av hantverk.

Foto och text: Lisbet Spörndly

Bli medlem!